L'esport

El quidditch

El quidditch és un esport físic, de contacte i inclusiu. Té característiques de diferents esports: per una banda del rugbi i l’handbol, per una altra banda del joc de matar i per una altre del joc del mocador. Aquestes tres dinàmiques diferents es barregen per donar vida a aquest esport tant particular. També és inclusiu, no només perquè és un esport mixt, sinó perquè dona l’oportunitat d’autodefinir el seu gènere a les persones que el juguen. D’aquesta manera creiem aportar el nostre gra de sorra per promoure la visibilitat de les persones transsexuals i d’altres membres del col·lectiu LGBTI+.

Pilotes

Cada dinàmica de joc utilitza un tipus de pilota diferent i totes estàn en moviment en tot moment. Així doncs el joc no está centrat en un sol lloc sinó que cada pilota és important pel joc i la seva estratègia.

Quàfel

És una pilota de volei que s’utilitza per marcar gols fent-la passar a través d’un cèrcol. Només les posicions de caça i guàrdia poden agafar-la, tot i que des de la posició de golpeig es pot desviar llençant-li una blàdger.

Hi ha una en joc i marcar gol amb ella són 10 punts.

Quàfel
Blàdgers

Blàdgers

Són pilotes de dodgeball, el baló presoner americà, conegut com el joc de matar, utilitzades per deixar fora de joc a membres de l’equip adversari. Només des de la posició de golpeig poden agafar-les. Generalment sempre que una blàdger de l’equip adversari toqui a algú, aquest ha de desmuntar i tornar als seus cèrcols. Poden ser aturades per una quàfel per evitar el contacte des de les posicions de caça i guàrdia.

N’hi ha tres en joc alhora i un sol jugador no et pot tenir més d’una alhora.

Esnitx

L’esnitx és una pilota que un dels àrbitres, anomenat portador d’esnitx, porta penjant dels pantalons com en el joc del mocador. Aquest àrbitre  s’encarrega de dificultar que l’esnitx sigui atrapada i sempre va acompanyat d’un altre àrbitre, qui determina si la captura és bona i vigila que no es cometi cap infracció en el joc d’esnitx. El portador d’esnitx pot molestar a cercadors dificultant els seus moviments.

N’hi ha una en joc, surt al camp al cap d’uns minuts de joc, capturar-la són 30 punts i suposa el final del partit.

Esnitx

Posicions

Hi ha quatre posicions de joc participant en tres dinàmiques de joc diferents. Les posicions són determinades pel color de la cinta que un/a porta al front. Els jugadors d’una posició no poden realitzar un contacte directe amb els d’una altra posició.

Caça

N’hi ha 3 per equip al camp i s’identifiquen amb una cinta blanca.

Juntament amb la posició de guàrdia, tenen l’objectiu de marcar gols passant la quàfel a través dels cèrcols de l’ardervasi i evitar que aquest els marqui als seus propis cèrcols.

Posició de caça
Posició de guàrdia

Guàrdia

Se l’identifica per la cinta verda i només n’hi ha 1 per equip.

Generalment s’encarrega de protegir els cèrcols i dirigir el joc de l’equip. Sol ser la última línia de defensa ja que, a diferenciá de la posició de caça, té immunitat de les blàdgers dins la seva àrea i pot aturar gols passant les mans a través dels cèrcols.

Golpeig

N’hi ha 2 per equip al camp i s’identifiquen amb una cinta negra.

El seu objectiu és generalment deixar fora de joc a membres de l’equip contrari amb les blàdgers per tal de dificultar el seu joc.

Posició de golpeig
Posició de cerca

Cerca

El seu color és el groc, només n’hi ha 1 al camp i és la única posició que no comença el partit. El seu joc comença 1 minut després que entri la snitx en joc.

El seu objectiu és atrapar la snitch i evitar que ho faci l’equip rival abans.

Camp

El terreny de joc sol ser de gespa, sense desnivells i prou gran com per marcar el següent rectangle , el qual marca la forma del camp sota el Reglament de l’IQA 2018-20.

Camp

Cèrcols

Cèrcols

Hi ha tres cèrcols a cada línia de gol a on cada equip intenta marcar. Cada un d’ells està situat a diferent altura i marcar a través de qualsevol d’ells, tant per davant com per darrera, són 10 punts.

Àrea de guàrdia

Àrea de guàrdia

Al voltant dels cèrcols se situa l’àrea de guàrdia, a on no es pot colpejar a la posició de guàrdia ni fer-li un placatge quan té la quàfel. També és la zona des d’on se surt a l’inici del partit.

Àrea de substitució

Àrea de subsitució

A un costat del camp i a l’altura de cada àrea de guàrdia es troba l’àrea de substitució des d’on els equips poden canviar jugadors en tot moment. Dins d’aquesta àrea només hi poden estar jugadors a punt d’entrar al camp.

Línia de mig camp

Mig camp

A la línia de mig camp se situen les pilotes (quàfel al centre i blàdgers als costats) abans de començar cada partit. En cridar “Amunt!” ambdós equips corren cap a les pilotes per agafar-les abans que el rival.

Joc

Cada equip consta d’un màxim de 21 jugadors, dels quals fins a 7 estan al camp, començant 6 i un minut després d’entrar la snitx en joc, entra l’últim. Cada posició té un nombre de jugadors que poden estar dintre del camp:

Caça 3

Golpeig 2

Guàrdia 1

Cerca 1 (últim en entrar al camp)

Puntuació

L’objectiu principal és aconseguir la major puntuació possible, superant a l’adversari. Cada cèrcol atorga 10 punts quan es passa la quàfel a través, sense importar la direcció, mentre que l’esnitx atorga 30 punts a l’equip que la captura i posa punt i final al partit.

Selecció Catalana marcant un gol a Bamberg

En cas d’un empat amb la captura d’esnitx, el partit continua amb un temps extra de temps limitat. En cas d’un segon empat, el partit acabarà amb un breu segon temps extra.

Substitució

Els equips poden fer el nombre de canvis que vulguin entre jugadors dins i fora del camp sempre que respectin el nombre de jugadors de cada posició i la regla del màxim de gènere.

Substitució de jugadors

Interacció entre posicions

Els equips poden dur a terme diferents tàctiques de joc per arribar a marcar un gol. El joc de quàfel i el joc de blàdgers generalment col·laboren per assolir el mateix objectiu.

Interacció entre posicions

Infraccions

Des del moment en què l’àrbitre principal organitza els equips a l’àrea de joc fins que assenyala el final del partit, la conducta dels jugadors està subjecte a unes regles i unes determinades sancions. Les sancions bàsiques són les següents:

Tornada a cèrcols

Indica que un jugador ha de cessar el joc actiu, desmuntar l’escombra, tornar als seus cèrcols i tocar un d’ells per incorporar-se de nou al joc.

Targeta blava

Indica que un jugador ha de passar un minut de temps de joc a l’àrea de penal i el seu equip ha de jugar amb un menys fins que s’esgoti el minut o l’equip adversari marqui un gol. L’acumulació de targetes blaves no suposen una sanció major.

Targeta groga

Indica que un jugador ha de passar un minut de temps de joc a l’àrea de penal i el seu equip ha de jugar amb un menys fins que s’esgoti el minut o l’equip adversari marqui un gol. Dues targetes grogues pel mateix jugador suposen automàticament una targeta vermella per aquest.

Targeta vermella

Indica que un jugador no pot jugar la resta del partit i el seu equip ha de jugar amb un menys durant dos mintus sencers de temps de joc.

Expulsió

Un jugador pot ser expulsat per determinades infraccions greus.

Regla del màxim de gènere

Cada equip té assignat un màxim de quatre jugadors/es d’un mateix gènere en joc al camp alhora en un partit. Es considera que el gènere amb el qual una persona s’identifica és el seu gènere, el qual pot correspondre o no amb el seu sexe. El quidditch reconeix i respecta a les persones disconformes amb el sistema binari de gènere, acceptant tota una pluralitat de gèneres.

Jugadors de la Selecció Catalana a Bamberg

Final de partit

Al final del partit, els equips són respectuosos amb guanyadors/es i perdedors/es per igual, fomentant un esperit de germanor entre equips.

Reglament

El reglament de quidditch sota el que juguem és l’internacional creat per l’IQA 2018-20.

Llibre de casos

El llibre de casos clarifica regles i serveix com a referència en situacions concretes que es poden donar durant els partits.

Crea el teu propi equip

Si t’interessa l’esport i vols jugar-hi però no en tens cap equip prou aprop o vols el teu propi equip, pots crear un nou equip amb la nostra ajuda.